1. Home
  2. Vol 1, No 1 (2017)
  3. Indah Octaviyana

The Contribution of Social Conflict with Peers toward Self-Confidence

  • Abstract Views: 5207
  • PDF Downloads: 110
  • March 29, 2018
Corresponding Author

Keywords:

Social Conflicts, Self Confidence, Peer Conflicts, Senior High School

Abstract

Some students still have less self-confidence. Students’ self-confidence is thought to be related to social conflict with peers. The study aims to describe the contribution of social conflict with peers toward self-confidence. This research used quantitative approach with descriptive-correlational method. The population of this research are high school students Pringsewu Lampung, with sample 280 students using propotional stratified random sampling. Data collection using questionnaire with Likertscale model, with instrument reliable: social conflict with peers 0.843 and students' self-confidence 0.878. Data were analyzed using simple regression. The results of the research shows that the social conflict with peers contributed (7.7%) toward students' self-confidence.

Full Text:

References

Ainina, I. A. (2014). Pemanfaatan media audio visual sebagai sumber pembelajaran sejarah. Indonesian Journal of History Education, 3(1).

Amin, O. L. G. (2015). Representasi Kecantikan Perempuan pada Iklan Dove Versi “Real Beauty Sketches” di Situs Youtube. Universitas Airlangga: Jurnal, 73.

Ardi, Z., & Sukmawati, I. (2018). Social Media and the Quality of Subjective Well-Being; Counseling Perspective in Digital Era.

Arni, I. (2016). Pengaruh Sensation Seeking melalui Kontrol Diri terhadap Kenakalan Remaja Di SMKN 2 Depok (Doctoral dissertation, Universitas Bhayangkara Jakarta Raya).

Iswindharmajaya, D. J. (2014). Satu Hari Menjadi Lebih Percaya Diri. Elex Media Komputindo.

Daharnis, D., & Ardi, Z. (2016). The Compatibility Student Choice of University Majoring; a Preliminary Studies. GUIDENA: Jurnal Ilmu Pendidikan, Psikologi, Bimbingan dan Konseling, 6(1), 101-109.

Fatimah, E. (2010). Psikologi Perkembangan (Perkembangan Peserta Didik). Bandung. Pustaka Setia.

Gapi, B. (2015, June). Membangun Kepercayaan Diri Siswa melalui Kegiatan Ekstrakurikuler. In Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Ekonomi FE UNY" Profesionalisme Pendidik dalam Dinamika Kurikulum Pendidikan di Indonesia pada Era MEA". Fakultas Ekonomi UNY.

Ghufron, M. N. & Risnawita, R. (2014). Teori-teori Psikologi. Yogjakarta. Ar-Ruzz Media.

Haeruman, L. D., Rahayu, W., & Ambarwati, L. (2017). Pengaruh Model Discovery Learning terhadap Peningkatan Kemampuan Berpikir Kritis Matematis dan Self-Confidence Ditinjau dari Kemampuan Awal Matematis Siswa SMA di Bogor Timur. Jurnal Penelitian dan Pembelajaran Matematika, 10(2).

Hakim, T. (2004). Mengatasi Rasa Tidak Percaya Diri. Jakarta. Puspa Swara.

Hammi, I. (2017). Hubungan Pola Asuh Orang Tua dan Faktor Lingkungan Sekolah Terhadap Kejadian Perilaku Agresif pada Anak Usia Sekolah (Doctoral dissertation, Universitas Muhammadiyah Purwokerto).

Hidayat, O. S. (2014). Metode Pengembangan Moral dan Nilai-nilai Agama.

Hurlock, E. B. (2002). Psikologi Perkembangan: Suatu pendekatan sepanjang rentang kehidupan. Alih Bahasa Istiwidiyanti dan Soedjarwo. Jakarta. Airlangga.

Husna, A. N., Nrh, F., & Nrh, F. (2017). Regulasi Diri Mahasiswa Berprestasi. Jurnal Psikologi Universitas Diponegoro.

Ibnu Ardi, I. (2015). Hubungan Antara Kepercayaan Diri Dengan Penyesuaian Sosial Pada Siswa Kelas X Di Smk Negeri 1 Kalasan (Doctoral Dissertation, Fakultas Ilmu Pendidikan).

Ifdil, I. (2013). Konsep Dasar Self Disclosure dan Pentingnya Bagi Mahasiswa Bimbingan dan Konseling. Pedagogi: Jurnal Ilmu Pendidikan, 13(1), 110-117.

Khasanah, P. (2014). Meningkatkan Kemampuan Manajemen Konflik melalui Konseling Kelompok. Psikopedagogia Jurnal Bimbingan dan Konseling, 3(2), 67-77.

Komara, I. B. (2016). Hubungan antara Kepercayaan Diri dengan Prestasi Belajar dan Perencanaan Karir Siswa SMP. Psikopedagogia Jurnal Bimbingan dan Konseling, 5(1), 33-42.

Marizka Adi Winarni, M. (2016). Efektivitas Konseling Realitasuntuk Meningkatkan Penerimaan Diri Siswa Kelas Ix Di Smp Negeri 1 Tempel Tahun Ajaran 2016/2017 (Doctoral dissertation, Fakultas Ilmu Pendidikan).

Marjanti, S. (2015). Upaya Meningkatkan Rasa Percaya Diri melalui Konseling Kelompok Bagi Siswa XII IPS 6 SMA 2 Bae Kudus Tahun Pelajaran 2014/2015. Jurnal Konseling Gusjigang, 1(2).

Maulana, A., Suryadi, K., & Syam, S. (2015). Penggunaan Media Sosial Path sebagai Sarana Pengakuan Sosial. Sosietas, 5(2).

Nst, H. A. (2014). Efektifitas Layanan Konseling Kelompok dalam Mengatasi Konflik antar Kelompok Siswa di Sma Negeri 5 Pekanbaru (Doctoral Dissertation, Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau).

Permana, B. C. (2015). Perbedaan Nilai-Nilai Sosial pada Peserta Didik yang Mengikuti Ekstrakurikuler Olahraga dengan Peserta Didik yang Mengikuti Ekstrakurikuler Non Olahraga di SMA Negeri 3 Yogyakarta (Doctoral dissertation, Fakultas Ilmu Keolahragaan).

Praptiani, P. (2013). Pengaruh Kontrol Diri terhadap Agresivitas Remaja dalam Menghadapi Konflik Sebaya dan Pemaknaan Gender. Jurnal Sains dan Praktik Psikologi, 1 (1), 1-13.

Pritama, D. (2015). Studi tentang Upaya Guru dalam Meningkatkan Kepercayaan Diri Siswa SD Negeri 1 Pengasih (Doctoral dissertation, PGSD).

Royani, A. (2016). Manajemen Konflik. Edukasi, 7(1).

Santosa, E., & Budiati, L. (2014). Manajemen Konflik.1-54

Santoso, A. D. (2015). Hubungan antara Kepercayaan Diri dengan Kompetensi Sosial pada Siswa SMP N 16 Surakarta (Doctoral dissertation, Universitas Muhammadiyah Surakarta).

Sari, J. F., Karsih, K., & Tjalla, A. (2014). Hubungan antara Penyesuaian Diri dengan Kecenderungan Perilaku Cyber Bullying pada Siswa Kelas Viii Smp Labschool Jakarta Tahun Ajaran 2013-2014. Insight: Jurnal Bimbingan dan Konseling, 3(1), 70-76.

Siregar, B. G. (2015). Solusi dalam Menghadapi Permasalahan Remaja. Hikmah: Jurnal Ilmu Dakwah dan Komunikasi Islam, 7(1), 100-116.

Sudjiwanati, S. (2017). Manajemen Konflik terhadap Kekebalan Stres Remaja Sekolah Menengah Kejuruan. Psikovidya, 18(2).

Sukarno, B. (2015). Komunikasi dan Pengendalian Konflik dalam Politik. Transformasi, 1(26).

Syahrina, I. A., & Andini, F. D. (2017). Self Confidence Hubungannya Dengan Academic Dishonesty Pada Mahasiswa Fakultas Ilmu Komputer Universitas X. Psikovidya, 21(1), 1-12.

Tohirin. (2015). Bimbingan dan Konseling di Sekolah dan Madrasah (Berbasis Integrasi). Jakarta. Rajawali Pers.

Wartini, S. (2016). Strategi Manajemen Konflik sebagai upaya Meningkatkan Kinerja Teamwork Tenaga Kependidikan. Jurnal Manajemen dan Organisasi, 6(1), 64-73.

Weni, A. (2015). Implementasi Kegiatan Ekstrakurikuler Muhadlarah dalam Meningkatkan Kepercayaan Diri Siswa Madrasah Ibtidaiyah Mamba'ul Huda Al-Islamiyah Ngabar Ponorogo tahun plajaran 2014/2015 (Doctoral dissertation, STAIN Ponorogo).

Nurbayani, S., Yuliasma, Y., & Asriati, A. (2017). Menumbuhkan Kreativitas Anak Tunarungu dalam Kegiatan Pengembangan Diri Seni Tari di SLB Negeri 2 Padang. Sendratasik UNP, 6(1), 18-27.

Refbacks

  • There are currently no refbacks.